Powered By Blogger

Wednesday, December 1, 2010

Saman

Salam,

sbenarnya, jarang aku menonton berita utama di tv sejak menjak ni sbb aku prefer baca berita kt internet....lagipun iklan kt tv3 kadang2 panjang sangat....tv1 lak mcm suram jer aku tgk....tak tertarik utk menonton...aku prefer astro awani dan bernama lagi..ringkas, padat, tepat dan mutakhir..haha...semalam (30/11/2010: 8.00 mlm).. aku terdengar penyampai berita cakap:kalo nak bayar saman, bayar dalam jangkamasa dua minggu bermula dari hari ini sbb dpt diskaun 50%....tp ayatnya lagi formal la....mampusla kalau pemberita baca mcm ayat aku ni...aku trus senyum...hehe..bukan ape...diskaun 50% tu bkn senang nk dpt tmbh aku nyer saman rm 300 punye..x main la amaun yang kecil2....haha...so pagi ini (1/12/2010: 8.00 pg) aku dengan rasminya telah membayar samanku yang berjumlah rm 300 itu dengan amaun rm 152...lebih 2 ringgit sbb aku pay online..zaman dh cnggih kan..x yah nk g balai polis yg buruk tu...hehe

so pendapat aku ttg saman ni..mmg la geram sbb kene saman...sblm ni aku dh kene 5 saman..2 drpnya waktu pandu kete ayah aku dan 3 kereta aku sendri..ini menunjukkan aku still pemandu berhemah and at the same time, i am fast and furious...haha..tp bila fikir balik, ini lah cara nk mendidik masyarakat di Msia utk memandu dengan lebih berkhemah..eh, silap,berhemah...
so, kebaikan tindakan govt.utk menguatkuasakan saman ini aku list kan kt bwh

1. dpt mengurangkan aktiviti pemanduan haram di jalan2 biasa dan highway...
2. dpt mendidik masyarakat agar bersabar ketika memandu
3. dpt mendidik masyarakat utk menyayangi duit sendiri (membazir giler rm 300, leh bli levi's jean tu)
4. dpt mengurangkan kadar kemalangan
5. dpt mendidik masyarakat agar mematuhi undang2
6. dpt mendidik masyarakat agar memandu secara berkhemah,,errr berhemah
7.utk kerajaan, dpt menambahkan pendapatan negara...haha.
8. dpt mendidik masyarakat agsr rasional dan berfikir sebelum bertindak..ye la, kawasan 60km/j, bwk la 60 jer..x yah nk pecut..kan dh kena saman mcm aku..sume kene kt kwsn 60km/j...ceh..buang karan
9.membuatkan masyarakat berfikir kjaan amat serius utk bertindak sbb slama ni, undang2 jalanraya slalu di "breach"
10. pengajaran kepada masyarakat bhw hidup perlu undang2...jgn main hentam aje

tapi sebelum itu, kjaan harus memastikan bhw segala persiapan perlu dilakukan sblm menguatkuasakan undang2 itu dengan jayanya.

1.update la signboard kt jln raya tu..kdg2 aku tgk, sekejap 60 km/j..x smpi 200 m, halaju tamat....kat dpn x smpi 500 m lak:peringatan 60 km/j....mane la tau brape had laju kt situ...buatnye polis standby kt situ,, naya.(dh kene kt aku, kompius)
2. jalan raya perlu diupgrade dan pastikan ciri-ciri keselamatan ade dengan baik...
3. saman jugak pemandu yang pandu kereta belah kanan, tp slow nk mampus....(aku rase sbb ni la rakyat msiaa rata2 memandu laju sbb geram sgt ngan mangkuk yg slow ni)..kdg2 lori dan bas pun pandu sblh kanan...kenapa nak duduk belah kanan?ikut sunnah ka?pious btol ye....
4. buat pemerhatian lebih kepada lori2 yang lebih muatan sbb kadang2 aku ambil masa lebih 20 minit mengekori bontot lori ni.....so pemandu akan cepat fed up dan ini semua boleh mengundang kemarahan yang melampau..so, ble dh tersedak,,eh, terdesak, potong kt double line pun bleh...
5 Msia negara kecil tp sistem lampu trafiknya mengalahkan di metropolitan city......cube kaji blk sistem lampu trafik tu.mana2 simpang leh di adjointkan, adjointkan aje..ni setiap taman perumahan nk ade traffic light smpi kdg2 1 minit nk tggu...ini juga belh mengundang panazzz beb...cth: aku gerak dr ipoh city nk ke pasir putih (9km, approx) lebih kurg 20-30 minit nk smpi tu..all because of the poles.....

so, aku sgt2 la bersetuju dgn penguatkuasaan ini dilakukan tp penambahbaikan juga perlu dong spt mane aku tulis kt atas td....ini bleh mendidik rakyat msia supaya merfikir seperti masyarakat kelas pertama..bersistematik dan efisien...aku kdg2 nk kluar simpang pun psg signal...nmpk jer brutal bile bwk kete, tp signal2 ni aku x lupe beb...tali pinggang pun pakai even for short destination..ble ade kete nk potong, cpt2 aku masuk kiri.tp aku jrg bwk kete belah kiri sbb aku laju..haha..cume aku admit aku seorang yang panas baran dan agak laju ketika di jalanraya....tp undang2 lain sume aku ikut....nasib la kene saman sblm ni..haha

2 comments:

  1. oleh itu, wpun time hujan, sila la lebih berhemah ye! :P

    ReplyDelete
  2. x leh la caca..time hujan lah plg comfy skali....sejuk, nyaman, dan jalan pun licin jer..cruising dengan penuh lancarrrr...

    ReplyDelete