Powered By Blogger

Friday, December 3, 2010

Zaman Kanak-Kanak

Salam to all,

kadar kereaktifan aku untuk menulis blog amat tinggi....tambah2 bila dengar harga minyak RON 95, gula, diesel dan LPG turut sama join RON95..terdahulu, RON97 dengan bangganya telah menjadi bahan bakar yang naik starting on 1st December...sebenarnya, aku lebih suka no comment pertaining to this matter sebab kerajaan pun telah beri warning awal2 dahulu nk hapuskan subsidi gradually..tp the interval is too short la....rakyat mungkin sedikit shocked dengan perubahan ini..yang penting, aku masih curious ttg RON 97 sbb harganya diapungkan..boleh jadi turun, boleh jadi naik...so, aku mau tggu harga dier turun lak....bleh jadikan?hehe...takkan naik je kot..something must go wrong somewhere ni...;p

Berbalik pada topik di atas, aku saja mau menulis ttg kanak-kanak..maklumla, sekarang dh dewasa..tringin pulak nk kembali ke zaman lampau..(x la melampau sgt).biase la tukan....waktu kecil, tak sabar nak tunggu besar, bila besar, nak pulak balik ke zaman dulu2.
berikut ialah saat2 yg agak menarik ketika bergelar kanak2.

1. seorang kanak-kanak yang comel dan baik...sgt naif. suka tersenyum.
2.sampai umur 6 thn, ayah aku suapkan makan..duduk dpn tv sambil tgk teenage mutant ninja turtles sekali ngan kakak aku..adorable kan?hehe
3.semasa di tadika, aku pernah dapat no 1 dlm pertandingan melukis...it was so unbelievable coz aku mmg paling menyampah thp gaban dengan melukis...ala, lukis gambar bunga then colour..waktu tu, tgn aku masih x parkinson kot..haha
4. aku jugak secara tak sengaja termasuk lak acara tarian zapin yang paling kelakar bg aku..kene silang2 kaki gituw!!..haha....tp masa tu mana tau malu kan..bila tgk video tu blk, aku rasa nak menyorok bwh katil 4 jam....;p
5. entah kenapa waktu sekolah rendah, aku sering jadi ketua kelas..utk thn 1, 2 dan 6..thn 4 dan 5 pulak jadi pengawas...thn 6 aku resign jadi pengawas sbb nk bolot jadi ketua kelas plak...hehe..nungkin aku berwibowo kot..;p
6. lupa pulak..aku pernah jadi pengawas pusat sumber waktu thn 4..shelf yg. aku akan mula-mula kemas kalau bertugas ialah tempat ensiklopedia...aku sgt suka ttg astronomi ketika itu...so, sempat la curi2 baca buku..tp most of the time, aku baca buku....ulat buku tak aku?hehe
7. Aku sewaktu kecil agak berisi..bila loceng balik bunyi, (aku tekan sbb aku duk sblh ngan tempat tekan loceng), trus la beratur, kawal kelas dan aku akan lead smpi pagar sekolah..trus masuk acara lumba jalan kaki balik umah..smpi umah, campak beg, tukar baju, trus makan..haha.
8. Petang2 plak, biase la main kat padang..aku dulu selalu la mengamuk tak puas ati kalau kalah..main galah panjang, kejar2, besbol, dll...mesti aku buat kecoh...haha...
9. aku dulu menetap di PD...so pengalaman yang aku x akan lupakan smpi bila2 ialah bila ayah aku slalu bawak jln2 g pantai Pd..kadang2 tgk sunset, makan malam takpun g pasar malam...rasa sgt syok ketika itu.....mintak ape je, mesti dpt...kalau x dpt barang, mungkin dpt pelempang...LOL......
10. aku dulu kalau malas jalan kaki balik sekolah, aku naik bas tp x berbayar...rumah punye la dekat ngan skolah...pemalas nye ko mior! caranye ialah, tahan bas. kemudian, naik..selepas itu, bila konduktor dtg mintak duit tambang, cakap ajer PAS (sesiapa beli pas)..so, konduktor pun blah gitu jer...ye la, bas dh mcm tong sardin..mujur aku je x kemek....haha..bijak..bijak....

Sebenarnya banyak algi kenangan manis aku sewaktu kanak2...aku sgt appreciate ayah n ibuku sbb pernah menetap di PD, tempat yang amat cantik dan sgt2 meninggalkan kesan dan kenangan terindah di sana......so sejak thn 2007 smpi sekarang, mmg every year kitorang p vacation kt PD...hehe...

No comments:

Post a Comment