baru-baru ini, aku berpeluang merasa menaiki keretapi ETS (Electric train System) yang baru dilancarkan pada pertengahan tahun ini..so, disebabkan aku amat suka dengan kelajuan, terdetik rasa di hati utk menaiki ETS ni..16/12/10, aku ke KL utk menghadiri mini gathering bersama rakan2 course mates aku dengan menaiki ETS.
Inilah dier coach ETS
- sungguh excited kerana dengar khabar, perjalanan dari Ipoh-KL hanya 2 jam
- sungguh excited kerana dengar khabar train ini sgt bagus, efektif, dan x mencemarkan alam sekitar
- sungguh nervous kerana tak pernah experienced it before this.
So, aku ke KL dengan menaiki train dari stesen Ipoh pada pukul 1400..untuk pengetahuan semua, train yang aku naiki ni ialah train express which means hanya berhenti di 4 buah stesen shj iaitu Batu Gajah, Kampar, Tapah Road dan Tjg. Malim..yang transit lebih drp 4 stesen ETS berhenti.
Suasana di Stesen Ipoh ketika 17 minit sebelum train bertolak (ETS ke KL,sebelah kiri)
Melangkah masuk shj, aku lihat coachnya agak cantik dan menarik..semuanya look perfect la...kira OK la...ruang tempat duduk yang selesa, ruang kaki yang roomier, siap ade pramugari lagi (tak tau nk guna istilah apa, yang tukang check tiket tu)...cantik2 blaka..hihi..overhead compartment pun besar...ade tv lcd tp one coach, one tv la....ade mini lounge but not open...mungkin x lama lagi...so, overall ade 6 coaches which labeled with A-F..Announcemet yang clear, perfect and okay..
Seat dalam ETS, boleh tahan selesa
Gambar diambil menggunakan kamera yang dh built-in dlm seat...;p
Kesimpulannya,
- ETS amat selesa, senyap (bunyi railway kot yang bising skit) dan cantik
Cuma ada beberapa points yang bagi aku kurengg sket
- Train ini tidaklah begitu laju (140 km/j)..waktu aku naik, kelajuan maksimum hanya 143 km/j and ade display kt tv lcd
- Waktu arrival sebenar tidak telly dengan waktu arrival yang dicatat di tiket..aku sampai kl (bandar tasik selatan) 10 minit lewat...so, my trip took almost 2 hrs and 30 minutes...for your info, aku balik Ipoh naik bas transnasional dari bukit Jalil-Ipoh transit Jalan duta, Bertolak pukul 0830 dan sampai pukul 1115..(2 jam 45 minit).....in comparison, not too differential.
- kelajuannya tak sustain, sekejap perlahan, sekejap laju...kadang2 tv off kejap pastu on balik..
- sepanjang dr Ipoh-Kl, tv hanya memaparkan cerita kartun yang berulang kali (mungkin kebetulan aku naik, tak ada cerita lain nak pasang)
-Harga tiket dari Ipoh- BAndar Tasik Selatan ialah RM31 (promotional price) dan mungkin akan naik lagi menjelang Februari 2011..
Kalau difikirkan balik, naik bas lagi berbaloi kot. Sbb, Ipoh - Kl dengan bas mengambil masa 2 jam 45 minit dan train 2 jam 25 minit..so, byk beza....tambang bas pula, dari ipoh-kl rm 17.40 manakala train RM30......hehe...nak kasik lagi berbaloi dengan menaiki train, increase lagi speed smpi 200km/j....baru la ngancam....itu jer.....;p
Kalau difikirkan balik, banyak pulak bas eksiden lately ni....huhu..so, yang paling baik, naik kete sendiri...puas hati....
Sekian...
Kesimpulannya, lama lagilar Kak Ifah dan kakak2 babe yg lain boleh merasa naik keter Persona hamba Allah yang bernama Miora Fandy :P
ReplyDeletehuhu...bleh ajer...tp lmbt lagi la..hihi
ReplyDeletememang naik bas lg berbaloi la..aku pun pk mcm ko jugak, tapi ko try tak megi dia? haha, aku masuk je ets,,lapo terus :)
ReplyDelete-zarah